21/6/15

Ρωσικός αγωγός και ρωσική σαλάτα ...

Υπογράφηκε χθες από τον Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη και από τον υπουργό Ενέργειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Alexander Novak, το ιστορικής σημασίας Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού με ρωσικό φυσικό αέριο που θα περάσει μέσα από το ελληνικό έδαφος και ονομάζεται Νότιος Ευρωπαϊκός Αγωγός.
Η απόφαση αυτή μπορεί ν' αποτελεί για την ελληνική κυβέρνηση ένα ''σημαντικότατο λιθαράκι για την ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων '',  δημιουργεί ωστόσο ένα σημαντικό πρόβλημα στις σχέσεις της χώρας μας με  τους βορειοατλαντικούς συμμάχους της.
''Αντιμετωπίζουμε μία ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη κι αν προχωρήσει ο τουρκικός αγωγός που θα μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη, η Ελλάδα θα γίνει μέρος του προβλήματος αντί της λύσης'', δήλωσε ο Αμος Χόχσταϊν (συντονιστής του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για τις διεθνείς ενεργειακές υποθέσεις), από το 31ο συνέδριο της πανκυπριακής οργάνωσης ΠΣΕΚΑ.
Κάνοντας περαιτέρω σαφή την αμερικανική αντίληψη  για τους ενεργειακούς δρόμους της Ευρώπης , σημείωσε τα ακόλουθα ''Η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη παίρνουν το φυσικό τους αέριο από μόνο έναν προμηθευτή (Ρωσία). Έχουμε μία ευκαιρία να γίνει διαφοροποίηση και η Ελλάδα είναι μείζον παίκτης'', είπε αναφερόμενος στον αγωγό TAP που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Τουρκίας και της Ελλάδας στην Ιταλία και τη Βουλγαρία.
Οι παραπάνω δημόσιες δηλώσεις του αμερικανού εκπροσώπου δεν ήταν οι πρώτες ''συμβουλές'' που δέχτηκε η ελληνική κυβέρνηση για την πολιτική που πρέπει να εφαρμόσει  στον λεγόμενο νέο ευρωπαικό ενεργειακό χάρτη. 
Είχε προηγηθεί άλλωστε επίσκεψη του ¨Αμος στην Αθήνα . Τότε που ''άδειασε'' τον Κοτζιά και όσα είπε επιστρέφοντας αυτός από τις ΗΠΑ. Ο έλληνας ΥΠΕΞ είχε τότε δηλώσει ότι οι Αμερικανοί θα κάνουν αντιπρόταση για τον ρωσικό αγωγό. 
Ο ¨Αμος μίλησε για ''παρανόηση'' και έκανε σαφές πως δεν υπάρχει καμιά αντιπρόταση παρά μόνο ο αγωγός αμερικανικών συμφερόντων που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή.  Το θέμα λοιπόν είναι αν η νέα μας κυβέρνηση έχει αντιληφθεί τι πραγματικά συμβαίνει και τι της 'συμβουλεύουν'',  ή παριστάνει ότι δεν καταλαβαίνει  ...
Γιατί φοβούμαι ότι στα πλαίσια είτε του ''ενθουσιασμού'' ,είτε της απειρίας , είτε ακόμα και της ιδεοληψίας κάποιων εκπροσώπων της (Λαφαζάνης/Κοτζιάς), εμφανίζεται να μην έχει εκτιμήσει - για μια ακόμη φορά - όλες τις παραμέτρους .
- Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι ουδόλως απασχολεί τις παραγωγούς - χώρες και τους υπό κατασκευή αγωγούς τους η αγορά ενέργειας στην Ελλάδα . Στόχος κάθε αγωγού είναι η μεγάλη αγορά της Ευρώπης. 
Η χώρα μας μπορεί να  αποτελέσει τμήμα ενεργειακών δρόμων , αλλά μέχρι εκεί. Αν λοιπόν η Ευρώπη υιοθετήσει τις αμερικανικές προτάσεις για την κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών ,η Ελλάδα κινδυνεύει να μείνει με μια κενή σωλήνα .
-  Αν ποτέ φυσικά ξεκινήσει να έρχεται προς τα εδώ. Γιατί μπορεί στα τέλη Ιουνίου η Gazprom να υπογράφει σύμβαση με την Τουρκία για τον Turkish Stream, αυτή αφορά όμως εκείνο το κομμάτι του αγωγού που θα τροφοδοτεί  αποκλειστικά τις ανάγκες της Τουρκίας. 
- Κάποιοι ευφάνταστοι σύντροφοι ίσως πιστεύουν ότι η Ρωσία θα στηρίξει ποικιλοτρόπως την Ελλάδα - λες και το έκανε ποτέ αυτό - , αλλά οι Ρώσοι ως πρόσφατοιι Κολόμβοι του Καπιταλισμού δεν είναι ηλίθιοι να σκορπίζουν τζάμπα ρούβλια. 
Ιδίως σήμερα στα πλαίσια ενός νεοψυχροπολεμικού κλίματος με τη Δύση που κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί ,  της δικής τους οικονομικής δυσχέρειας που άγνωστο πόσο θα κρατήσει , αλλά και των χαμηλών διεθνών τιμών ενέργειας που άλλοι τις επηρεάζουν . 
Αλλά κι ενός ακόμη πιο σημαντικού λόγου ...
- Η σχεδιαζόμενη ενεργειακή διαδρομή του ρωσικού αγωγού - πέραν Τουρκίας κι Ελλάδας -, προέβλεπε τη διέλευση από ΠΓΔΜ και Σερβία. (Αλβανία και Βουλγαρία ουδέποτε εκδήλωσαν ενδιαφέρον συμμετοχής).  
Λίαν προσφάτως και συμπτωματικά (αμέσως μετά τα γεγονότα στο Κουμάνοβο ) τόσο η ΠΓΔΜ, όσο και η Σερβία δήλωσαν ότι δεν έχουν πλέον τη διάθεση να επιτρέψουν τη διέλευση του συγκεκριμένου αγωγού από το έδαφος τους. Κάποιοι φαίνεται πως επανεξέτασαν τις επιλογές τους λαμβάνοντας σοβαρά υπ' όψη τις ''συμβουλές '' των αμερικανών φίλων μας. 
Χωρίς λοιπόν τη βεβαιότητα του τελικού προορισμού κατανάλωσης, με κλειστές τις παραπάνω χώρες - διελεύσεις , αμφίβολες τις ρωσικές επενδύσεις και δεδομένη την αμερικανική ενόχληση, η κυβέρνηση καμώνεται πως υπογράφει μνημόνια αγωγών , μέσω των οποίων κάνει πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική.
Αν αυτό δεν αποτελεί μια ιδεοληπτική επιλογή παιδαριώδους επιπολαιότητας, τότε είναι μια συνειδητή πολιτική φτηνού εντυπωσιασμού, από αυτούς που μας έχει συνηθίσει εδώ και 5 μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Το δεύτερο είναι επικίνδυνο και θα το ''πληρώσει'' η ίδια , το πρώτο όμως θα είναι καταστροφικό και θα το πληρώσει η χώρα .
Σε μια περίοδο α) που οι σχέσεις με τους ευρωπαίους εταίρους είναι προβληματικές, β) που η Τουρκία συνεχίζει κι αναβαθμίζει τις προκλήσεις της, γ) που η Αλβανία εγείρει έμμεσα αξιώσεις και που δ) η γύρω περιοχή φλέγεται , εμείς  προχωρούμε σε αυτάρεσκες παραστάσεις γεωπολιτικού τυχοδιωκτισμού ;
Πολύ σύντομα θα ξέρουμε !
ΥΓ
Αν κρίνουμε πάντως από την έκβαση της ιστορίας Ξηρού όπου κι εκεί υπήρξε έντονη αμερικανική αντίδραση, οι αριστεροπαρδαλές πάπιες ευδοκιμούν στη χώρα μας. Από ένθερμους πολιτικούς υποστηρικτές - βουλευτές και υπουργούς - ανθρωπίνων δικαιωμάτων που ξαφνικά σωπαίνουν,  μέχρι τρομοκράτες που δεν κοτάνε ...  
Fotdis